attività culturali

Undergraduate and graduate programmes offered by the University iuav of Venice:

Lost in the Former West

 

lunedì 2 ottobre 2017 ore 18

Tolentini, aula magna

 

evento promosso da

Corso di laurea magistrale in

Arti Visive e Moda

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

scarica la locandina  >>

 

download the poster  >>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

conferenza di Simon Sheikh

Goldsmiths, University of London

______________________________________________________________________

 

La conferenza è un momento publico organizzato nell’ambito di Contemporary Research Intensive, tre giornate internazionali di studio dedicate alla ricerca contemporanea nel campo delle arti e delle pratiche curatoriali.

 

L’intervento del teorico della cultura Simon Sheikh propone una discussione attorno alle implicazioni profonde dei due termini contemporanei formerness (l’ex o il “reso passato”) e formerizing (“rendere passato”). Entrambi sono stati indagati durante un lungo periodo di ricerca dedicato all’Ex-Occidente, ovvero durante il progetto Former West, che Sheikh e Maria Hlavajova hanno sviluppato per riflettere sulle ripercussioni che gli eventi politici, culturali ed economici del 1989 hanno avuto sulla condizione contemporanea.

Secondo l’indagine condotta, sembra che l’Ovest abbia cercato di rendere persistente la congiuntura egemonica “dell’Occidente” e così facendo sia riuscito a mantenere salda la costruzione storica del “West”, invece di suggerire possibilità di produrre nuove costellazioni, un altro mondo: altri mondi.

 

Se il cosidetto “Ex-Est”, come emerse dopo la Guerra Fredda nel 1989, ne è la controparte occidentale geo-politica, allora l’Occidente non ha sufficientemente riconosciuto l'impatto di questi massicci cambiamenti. Il cosiddetto Occidente ha continuato a pensare e ad agire simbolicamente e realisticamente come se fosse la “prima” tra quelle che al tempo si supponevano divenute parti uguali, ovvero provincie eterogenee di un solo mondo alla pari. Bisogna chiedersi precisamente perché, allora, quando c'è un "Ex-Est", non c'è un "Ex-Ovest"?

 

La conferenza è organizzata nel contesto di Contemporary Research Intensive, un workshop internazionale che coinvolgerà 13 ricercatori di tutta Europa, promosso da The Contemporary Condition, Aarhus University & Exhibition Research Lab, Università Liverpool John Moores, in collaborazione con la MA in Arti Visive e Moda, Università Iuav e Uniarts Helsinki/Padiglione di Ricerca, nell'ambito della 57ma Biennale di Venezia.  

 

 

Simon Sheikh è curatore e teorico della cultura. Lettore e Direttore del Programma di MFA Curating presso l’Università Goldsmiths di Londra. Corrispondente per diverse riviste, come Springerin di Vienna, Sheikh scrive anche per l’e-flux journal di New York.

Con Maria Hlavajova ha recentemente pubblicato l'antologia Former West: Art and the Contemporary After 1989 (Ex-Ovest: Arte e Contemporanea dopo il 1989), e sta lavorando sul libro che tratta i legami tra l'arte e l'apocalisse, intitolato "After the End of the World".  

 

Link Utili:
http://contemporaneity.au.dk/workshop/ http://www.researchpavilion.fi/camino-events http://contemporaneity.au.dk/ https://www.ljmu.ac.uk/research/centres-and-institutes/exhibition-research-lab twitter #contemporaneity  

 

 

Contemporary Research Intensive

Martedì 3 e mercoledì 4 ottobre 2017

(sessioni chiuse al pubblico)

Research Pavilion, Sala del Camino, Campo S. Cosmo

Giudecca 621 Venezia

 

Contemporary Research Intensive è un workshop internazionale che coinvolge 13 ricercatori provenienti da tutta Europa che si confronteranno sull'argomento della ricerca contemporanea. Il focus verte sul concetto di "contemporaneità", la complessità temporale che segue dall'unione di diverse temporalità nello stesso presente. La domanda centrale vuole interrogare il come queste qualità temporali possano essere rese note nel contesto della ricerca dell’arte contemporanea e in particolare attraverso pratiche che coinvolgono forme espositive.

 

La struttura temporale delle esposizioni attuali, che occorrono su larga scala, come lo sono Documenta o la Biennale di Venezia, possono essere visti come casi studio d’eccellenza sia per comprendere come vedere la contemporaneità del mondo prodotta attraverso tali eventi, ma anche per interrogarsi sulle modalità e sulle varie forme di produzione della conoscenza che possono essere messe in funzione. Un ulteriore punto d’interesse é esplorare quali sono le forme contemporanee della ricerca e come queste forme contemporanee potrebbero riunirsi per generare nuovi modi di pensare. I partecipanti al workshop condivideranno e discuteranno le loro idee, scrivendo testi e lavorando insieme per produrre una pubblicazione.

 

Gli iniziatori delle Facoltà sono: Jacob Lund (The Contemporary Condition, Aarhus University, Danimarka); Geoff Cox (The Contemporary Condition, Aarhus University / Plymouth University, UK); Joasia Krysa (Professor of Exhibition Research, Director Exhibition Research Lab, LJMU, in partnership con Liverpool Biennial, UK); Michael Birchall (LJMU, in partnership con Tate Liverpool, UK); Angela Vettese (Università IUAV di Venezia).

 

I ricercatori partecipanti sono: Mara Ambrožič (Liverpool John Moores University); Anastasia Chaguidouline (Institut Kunst HGK FHNW, Basel); Nicola Guastamacchia (Kingston University); Anne Kølbæk Iversen (Aarhus University); Camma Juel Jepsen (Aarhus University); Johanne Løgstrup (Aarhus University); Clarissa Ricci (Università Iuav di Venezia); Camilla Salvaneschi (Università Iuav di Venezia/University of Aberdeen); James Schofield (Liverpool John Moores University); Trine Friis Sørensen (Aarhus University); Sevie Tsampalla (Liverpool John Moores University); Marianna Tsionki (Salford University/Manchester Metropolitan University); Andy Weir (Goldsmiths, University of London/Bournemouth University).

 

Link utili

http://www.researchpavilion.fi/camino-events

http://contemporaneity.au.dk/workshop/

http://contemporaneity.au.dk/

https://www.ljmu.ac.uk/research/centres-and-institutes/exhibition-research-lab

twitter #contemporaneity

 

 

 

Public Talk by Simon Sheikh

Lost in the Former West

 

02 October 2017, 18h

Aula Magna, Tolentini

Università Iuav di Venezia

MA in Visual Arts

Santa Croce, 191

Nearest Vaporetto: Piazzale Roma (Directions)

Vaporetto Lines: 1, 2, N

www.iuav.it

 

Press release

 

We are pleased to announce the public talk by Simon Sheikh at Aula Magna of the Università Iuav di Venezia on Monday, 2 October 2017 at 6pm. The conference is organized in the context of Contemporary Research Intensive, promoted by The Contemporary Condition, Aarhus University & Exhibition Research Lab, Liverpool John Moores University, in partnership with Università Iuav di Venezia, Uniarts Helsinki and the Research Pavilion.

 

This presentation discusses contemporary in terms of formerness and formerizing: the long-term research project Former West grappled with the repercussions of the political, cultural, and economic events of 1989 for the understanding of contemporary conditions. It did so in the search for ways of formerizing the persistently hegemonic conjuncture that is “the West”; to be able instead to simply refer to “the west,” and with it, suggest the possibility of producing new constellations, another world: other worldings. If the “former East” emerged in the aftermath of the Cold War in 1989, its western geo-political counterpart—blinded by the (seemingly default) victory of neoliberal capitalism—has widely failed to recognize the impact of these massive changes upon itself. The so-called West has continued to think and act, symbolically and realistically, as “first” among what were supposed to have become equal if heterogeneous provinces of one world. One wonders precisely why then, when there is a “former East,” there is no “former West”?

       

Dr. Simon Sheikh is a curator and theorist. He is Reader in Art and Programme Director of MFA Curating at Goldsmiths, University of London. He is a correspondent for Springerin, Vienna, and a columnist for e-flux Journal, New York. With Maria Hlavajova, he has recently published the anthology Former West: Art and the Contemporary after 1989, and working on a book about art and apocalypse entitled Its After the End of the World.

       

Contemporary Research Intensive is an international workshop involving 13 researchers from around Europe and the Faculty: Jacob Lund (The Contemporary Condition, Aarhus University); Geoff Cox (The Contemporary Condition, Aarhus University / Plymouth University); Joasia Krysa (Professor of Exhibition Research, Director Exhibition Research Lab, LJMU, in partnership with Liverpool Biennial); Michael Birchall (LJMU, in partnership with Tate Liverpool).

 

Participant researchers: Mara Ambrožič (Liverpool John Moores University); Anastasia Chaguidouline (Institut Kunst HGK FHNW, Basel); Nicola Guastamacchia (Kingston University); Anne Kølbæk Iversen (Aarhus University); Camma Juel Jepsen (Aarhus University); Johanne Løgstrup (Aarhus University); Clarissa Ricci (Università Iuav di Venezia); Camilla Salvaneschi (Università Iuav di Venezia/University of Aberdeen); James Schofield (Liverpool John Moores University); Trine Friis Sørensen (Aarhus University); Sevie Tsampalla (Liverpool John Moores University); Marianna Tsionki (Salford University/Manchester Metropolitan University); Andy Weir (Goldsmiths, University of London/Bournemouth University).

 

Info:

http://contemporaneity.au.dk/workshop/

http://www.researchpavilion.fi/camino-events

http://contemporaneity.au.dk/

https://www.ljmu.ac.uk/research/centres-and-institutes/exhibition-research-lab

twitter #contemporaneity

 

 

 

ABOUT WORKSHOP

 

Contemporary Research Intensive

Tuesday 03 & Wednesday 04 October 2017

(closed sessions)

Research Pavilion

Sala del Camino

Campo S. Cosmo

Giudecca

621 Venice

http://www.researchpavilion.fi/camino-events

 

    

Contemporary Research Intensive is an international workshop involving 13 international researchers from around Europe and the Faculty: Jacob Lund (The Contemporary Condition, Aarhus University); Geoff Cox (The Contemporary Condition, Aarhus University / Plymouth University); Joasia Krysa (Professor of Exhibition Research, Director Exhibition Research Lab, LJMU, in partnership with Liverpool Biennial); Michael Birchall (LJMU, in partnership with Tate Liverpool).

       

The workshop addresses the topic of contemporary research. We are interested in the concept of ‘contemporaneity’, the temporal complexity that follows from the coming together of different temporalities in the same present. We ask how these temporal qualities can be made known in the context of contemporary art research and particularly through practices that involve exhibitionary forms. The temporal structure of current large scale exhibitions such as Documenta or Venice Biennale make excellent case studies for how contemporaneity can be seen to be produced through such events and the ways we might reflect on the various forms of knowledge production in operation. We are also interested to explore how researching the contemporary and contemporary forms of research might come together to generate new ways of thinking. Participants in the workshop share and discuss their ideas, write texts and work together to produce a publication.

 

Research Intensive is organized by The Contemporary Condition, Aarhus University & Exhibition Research Lab, Liverpool John Moores University, in partnership with MA in Visual Arts, Università Iuav di Venezia, Uniarts Helsinki and the Research Pavilion, in the context of the 57th Venice Biennale.

 

Info:    

http://www.researchpavilion.fi/camino-events

http://contemporaneity.au.dk/workshop/

http://contemporaneity.au.dk/

https://www.ljmu.ac.uk/research/centres-and-institutes/exhibition-research-lab

twitter #contemporaneity