Elisa Bizzotto: pubblicazioni/publications
monografie –
books
Walter Pater. Reception, Rewriting, Adaptation, Venezia, Cafoscarina,
2018. [ISBN 978-8875434496]
The Germ. Origins and Progenies of Pre-Raphaelite Interart Aesthetics, Oxford, Peter Lang, 2012 (co-autrice Paola Spinozzi). [ISBN 978-3-0343-0298-2 br.]
La mano e l’anima. Il ritratto immaginario fin de siècle, Milano, Cisalpino, 2001. [ISBN 8832346060]
edizioni critiche – critical editions
George Bernard Shaw, Widowers’
Houses / Le case dei vedovi Nota introduttiva,
traduzione e note di Elisa Bizzotto, in TEATRO di George Bernard
Shaw, a cura di Francesco Marroni, Milano, Bompiani, 2022. [ISBN
978-88-301-0661-1]
George Bernard Shaw, Caesar and Cleopatra:
A History / Cesare e Cleopatra: un dramma storico
Nota introduttiva, traduzione e note di Elisa Bizzotto, in TEATRO di George Bernard Shaw, a cura di Francesco Marroni, Milano, Bompiani, 2022. [ISBN 978-88-301-0661-1]
Dante Gabriel Rossetti e Christina
Rossetti, La mano e l’anima e altri racconti, introduzione di
Franco Marucci, traduzione di Elisa Bizzotto e Paola Saitto Bernucci, note di Elisa Bizzotto, Genova, Il
melangolo, 2004. [ISBN
88-7018-534-6]
curatele – edited books or journal issues
La Rivista di Engramma. “Hardly a Christmas present”, Always Present, 187 (dicembre 2021) (co-editor Massimo Stella). [ISSN 1826-901X]
English Literature. Theories Interpretations Contexts 7 (December 2020), 5-27 (co-editor Flavio
Gregori). [e-ISSN 2420-823X]
Mario Praz: Voice Centre Stage, Oxford, Peter Lang, 2019. [ISBN 978-3034333443]
Arthur Symons: Poet, Critic, Vagabond, Oxford, Legenda, 2018 (co-editor Stefano Evangelista). [ISBN 978-1781884980]
Violet del Palmerino. Aspetti della
cultura cosmopolita nel salotto di Vernon Lee:
1889-1935, Firenze, Regione Toscana, 2014 (co-editors Serena Cenni and
Sophie Geoffroy). [ISBN
978-88-89365-41-0]
The Germ. Thoughts towards Nature in Poetry, Literature and Art, Trento, Editrice Università degli Studi, 2008 (co-editor Paola Spinozzi). [ISBN 8884432405]
Dalla stanza accanto. Vernon Lee e Firenze settant’anni dopo, Firenze, Regione Toscana, 2006 (co-editor Serena Cenni). [ISBN 978-88-89365-11-3]
Walter Pater (1839-1894). Le forme
della modernità. The Forms of Modernity, Milano, Cisalpino, 1996 (co-editor Franco Marucci). [ISBN 88-205-0783-8]
contributi in volume
– essays and book chapters
“La Salomé di Oscar Wilde. La più nota riscrittura del mito”, in Strauss: Salomé, direttore d'orchestra Riccardo Chailly, regista Damiano Michieletto, Teatro alla Scala; testi Elisa Bizzotto et al., Milano, Gallerie d’Italia-Skira, 2021, pp. 95-109. [ISBN 9788894437485]
“Fin-de-siècle Houses and their Afterlives: A Cross-Cultural Dialogue”, in Mariaconcetta Costantini e Anna Enrichetta Soccio, a cura di, Victorian Challenges: La ricerca del nuovo nella letteratura inglese dell’Ottocento. Studi in onore di Francesco Marroni, Lanciano, Casa Editrice Rocco Carabba, 2020, pp. 219-231. [ISBN 978-8863442519]
“Il mito di Monna Lisa. Metamorfosi
decadenti, moderniste e metamoderniste”, in
Renzo D’Agnillo e Anna Enrichetta Soccio, a
cura di, Metamorfosi vittoriane. Riscritture, riedizioni, traduzioni, transcodificazioni, Chieti, Solfanelli,
2020, pp. 197-218. [ISBN 978-8833052588]
“
‘Strange webs with Eastern
merchants’: The Orient of Aesthetic Poetry”, in Eleonora Sasso
(ed.), Late Victorian Orientalism: Representations of the East in
Nineteenth-Century Literature, Art and Culture from the Pre-Raphaelites to John
La Farge, London, Anthem Press, 2020, pp.
101-121. [ISBN 978-1785273278]
“Marius
the Epicurean, Walter the Medusean: Praz’s Paterian
(Self-)Fashioning”, in Elisa Bizzotto (ed.), Mario Praz: Voice Centre Stage, Oxford, Peter Lang, 2019, pp.
189-204. [ISBN 9783034333443]
“Salomé
and Saint Sebastian: Modern Myths in Wilde and D’Annunzio”, in
Michael F. Davis and Petra Dierkes-Thrun (eds), Wilde’s
Other Worlds, London, Routledge, 2018, pp. 137-156. [ISBN 9780815363590]
“Symons
on Italy and the Metamorphoses of Aesthetic Travel Writing”, in Elisa
Bizzotto and Stefano Evangelista (eds), Arthur Symons: Poet, Critic,
Vagabond, Oxford, Legenda, 2018, pp. 131-144. [ISBN 9781781884980]
“Re-Crediting
Arthur Symons, Decadent-Modernist Literary Ghost”, in Bénédicte Coste, Catherine Delyfer and Christine Reyner (eds), Reconnecting
Aestheticism and Modernism. Continuities, Revisions, Speculation, London, Routledge,
2016 pp. 31-44. [ISBN 9781138640771]
“The Fantastic as a Means of Fin-de-Siècle Aesthetic Expression and Inquiry: Theorizing the ‘Aesthetic Fantastic’”, in Irena Grubica and Zdeněk Beran (eds), The Fantastic of the Fin de Siècle, Newcastle upon Tyne, Cambridge Scholars Publishing, 2016. [ISBN 978-1443897426]
“Il mito della frontiera”, in Elena Dellapiana and Guido Montanari (eds), Una storia dell’architettura contemporanea, Torino, UTET Università, 2015, pp. 122-123. [ISBN 9788860084217]
“Da Posthelthwaite al
principe Alberico: Oscar Wilde visto da Vernon Lee”, in Serena Cenni,
Sophie Geoffroy and Elisa Bizzotto (eds), Violet del
Palmerino. Aspetti della cultura cosmopolita nel salotto di Vernon
Lee: 1889-1935, Firenze, Consiglio Regionale della Toscana, 2014, pp.
153-174. [ISBN 9788889365410]
“Pater’s Reception in Italy: A General View”, in The Reception of Walter Pater in Europe, in Stephen Bann (ed.), London, New York and Sydney, Bloomsbury Academic, 2013, pp. 62-86. [ISBN 9781441130402]
“Vernon Lee e Eugene Lee-Hamilton: autobiografia e riscrittura in un dialogo a distanza”, in Serena Cenni and Francesca Di Blasio (eds), Una sconfinata infatuazione. Firenze e la Toscana nelle metamorfosi della cultura angloamericana: 1861-1915”, Firenze, Consiglio regionale della Toscana, 2012, pp. 139-162. [ISBN 978-88-89365-14-4]
“Appropriazioni shakespeariane tra decadentismo e modernismo: il caso di Arthur Symons”, in Giorgio Ricchelli (ed.), Shakespeare e le arti, Padova, libreriauniversitaria-it, 2012, pp. 85-102. [ISBN 8862922787]
“Memento senescere:
il mito del Puer Aeternus nella lettura wildiana
dei Sonetti di Shakespeare”, La musica delle
stagioni, vol. II, l'idea del tempo in Shakespeare, in Leo
Marchetti and Paola Evangelista (eds), Napoli,
Liguori Editore, 2012, pp. 101-132. [ISBN
882075746X]
“The Fantastic as Means of fin-de-siècle Aesthetic Expression and Enquiry”, in Irena Grubica (ed.), Literature, Culture and the Fantastic: Challenges of the fin de siècle(s), Rijeka, Faculty of Humanities and Social Sciences, 2012, pp. 32-33. [ISBN 978-953-6104-86-4]
“Walter Pater e la House Beautiful tra
puritanesimo ed estetismo”, in Laura Giovannelli (ed.), Interlacing Perspectives.
Dialoghi sulla tradizione artistico-letteraria in lingua inglese,
Roma, Aracne Editrice, 2011, pp. 91-110. [ISBN 978-88-548-3761-4]
“‘Children
of Pleasure’: Oscar Wilde and Italian Decadents”, in Stefano
Evangelista (ed.), The Reception of Oscar Wilde in Europe, London
and New York, Continuum International Publishing Group, 2010, pp.
124-140. [ISBN 9781847060051]
“Blurring the Confines of Art and Gender: Aubrey Beardsley’s Legend of Venus and Tannhäuser, ‘The Fragment of a Story’”, in Francesca Orestano and Francesca Frigerio (eds), Strange Sisters: Literature and Aesthetics in the Nineteenth Century, Oxford, Peter Lang, 2009, pp. 213-232. [ISBN 9783039118403]
“Introduzione” (co-author Paola Spinozzi), in Elisa Bizzotto and Paola Spinozzi (eds), The Germ. Thoughts towards Nature in Poetry, Literature and Art, Trento, Editrice Università degli Studi, 2008, pp. XI-XLI. [ISBN 8884432405]
“L’Olimpo mediterraneo di Vernon Lee tra Pater e Forster”, in Serena Cenni and Elisa Bizzotto (eds), Dalla stanza accanto. Vernon Lee e Firenze settant’anni dopo, Firenze, Regione Toscana, 2006, pp. 362-375. [ISBN 978-88-89365-11-3]
“Introduzione” (co-author Serena Cenni), in Serena Cenni and
Elisa Bizzotto (eds), Dalla stanza
accanto. Vernon Lee e Firenze settant’anni dopo, Firenze, Regione
Toscana, 2006, pp. 9-14. [ISBN
978-88-89365-11-3]
“Pater’s
Reception in Italy: A General View”, in Stephen Bann (ed.), The
Reception of Walter Pater in Europe, London and New York, Continuum
International Publishing Group, 2004, pp. 62-86 [ISBN 9780826468468].
“The
Imaginary Portrait: Pater’s Contribution to a Literary Genre”, in
L. Brake, L. Higgins and C., Williams (eds), Walter Pater:
Transparencies of Desire, Greensboro, ELT Press, 2002, pp. 213-223. [ISBN
9780944318164]
“The
Legend of the Returning Gods in Pater and Wilde”, in Franco Marucci and Emma Sdegno (eds), Athena’s
Shuttle: Myth, Religion, Ideology from Romanticism to Modernism,
Milano, Cisalpino, 2000, pp. 161-174. [ISBN
9788832345926]
“A Paradigmatic Reading
of Imaginary Portraits”, in Elisa Bizzotto and Franco
Marucci (eds), Walter Pater
(1839-1894). Le forme della modernità. The
Forms of Modernity,
Milano, Cisalpino, 1996, pp. 155-185. [ISBN 88-205-0783-8]
articoli in rivista - articles
“Wilde and Ecocriticism: Some Interpretive Ideas”,
Textus. English Studies in Italy, XXXV, 2 (May-August 2022), 45-60. [ISSN
1824-3967]
“Wilde and the Rewriting of Medieval Drama”, La Rivista di Engramma. “Hardly a Christmas present”, Always Present, 187, a cura di Elisa Bizzotto e Massimo Stella (dicembre 2021), 13-28. [ISSN 1826-901X]
“Oscar Wilde, “Hardly
a Christmas Present”, Always Present Editoriale di Engramma n. 187”, La Rivista
di Engramma. “Hardly a Christmas present”, Always Present,
187, a cura di Elisa Bizzotto e Massimo Stella (dicembre 2021) (co-autore
Massimo Stella), 7-11. [ISSN
1826-901X]
“‘Tito in
petticoats’: George Eliot’s Actantial
Models and Narratological Paradigms in Walter Pater and Vernon Lee”, RSV.
Rivista di Studi Vittoriani, 25: 50 (2020), 33-46. [ISSN 1128-2290]
“Late-Victorian
Experiences with Italian Legislation: Stories of Sex, Violence, Madness and
Social Commitment”, Polemos, 13: 2
(2019), 283-297. [ISSN 2281-9517]
“Dis-Continuous
Connections: Walter Pater, William Pater and the Subject of
Madness”, RSV. Rivista di Studi Vittoriani, 19-20: 38-39 (Luglio 2014-Gennaio 2015),
53-68. [ISSN 1128-2290]
“The Well-Beloved:
The Persistence of Liminality”, The Hardy Review, 15: 1
(Spring 2013), 53-65. [ISSN 1934-8908]
“The Well-Beloved:
The Persistence of Liminality”, The Hardy Society Journal,
9: 1 (Spring 2013), 22-37. [ISSN 1746-4617]
“Pater
as Intellectual Herald of British Decadence”, RSV. Rivista di Studi Vittoriani,
15-16: 30-31 (Luglio 2010-Gennaio 2011),
83-103. [ISSN
1128-2290]
“Walter
Pater: Imaginary Portraits”, The Literary Encyclopedia,
https://www.litencyc.com/php/sworks.php?rec=true&UID=9864
“Sul ‘far vedere’ nella traduzione: retorica dello spazio e pratica traduttiva”, Traduttologia, 2 (2007), 5-27. [ISSN 2037-4291]
“Riflessi dell’estetismo e suggestioni pateriane nell’opera di Pascoli”, Strumenti critici, 3 (2005), 379-401. [ISSN 0039-2618]
“Vernon Lee e il suo circolo femminile in Italia”, Leggere donna, 118 (2005), 22-24. [ISSN 1122-4975]
“Vernon Lee, Cenerentola e la fiaba
popolare italiana”, Comparatistica, 13 (2004), 37-48. [ISSN 1120-7094]
“Contemplating Death in the fin de siècle: Dowson’s ‘The Dying of Francis Donne’”, RSV. Rivista di studi vittoriani, 12 (2001), 65-75. [ISSN 1128-2290]
“Madri e amanti. Le figure femminili negli Imaginary Portraits di Pater”, Il lettore di provincia, 103 (1998), 37-44. [ISSN 0024-1350]
“The Tragic Comedians di Meredith: la doppia visione dell’ebreo in Alvan-Lassalle”, Paragone. Letteratura, 19-20 (1998), 110-124. [ISSN 1120-4745]
“Echi di Giorgione nella narrativa di Pater”, Paragone. Letteratura, 17-18 (1998), 86-96. [ISSN 1120-4745]
recensioni in rivista – reviews
“Pater, Walter. Imaginary
Portraits, Ed. Lene Østermark-Johansen.
The Collected Works of Walter Pater, Vol. 3. Oxford University Press.
2019”, Studies in Walter Pater and Aestheticism, 2020.
[ISSN 2445-5962]
“Pre-Raphaelitism:
Poetry and Painting by Lindsay Smith. Tavistock, Northcote
House Publishers, 2013”, The Journal of Pre-Raphaelite Studies,
24 (Spring 2015), 76-79. [ISSN 1060-149X]
“Gillard-Estrada,
Anne-Florence, ‘Walter Pater’s Representation of “The Central
Love-Poetry of Provence”’, in Provence and the British Imagination,
ed. by Claire Davison, Beatrice Laurent, Caroline Patey and
Nathalie Vanfasse (Milan: Ledizioni, 2013), pp. 95-104”, The
Pater Newlsetter, 65 (Spring 2014), 99. [ISSN 0264-8342]
“Eels,
Emily, ‘Viewing the Mona Lisa “under a strange mixture of
lights”’, in Locating Italy: East and West in
British-Italian Transactions, ed. by Kristen Sandrock and Owain Right
(Amsterdam: Rodopi, 2013), pp.
95-108”, The Pater Newlsetter,
65 (Spring 2014), 98. [ISSN
0264-8342]
“Catherine
Maxwell and Stefano Evangelista, eds., Algernon Charles Swinburne.
Unofficial Laureate, Manchester and New York, Manchester University Press,
2013”, RSV. Rivista di studi vittoriani, 18-19:
36-37 (Luglio 2013-Gennaio 2014), 135-138 [ISSN
1128-2290]
“Lene Østermark-Johansen, ‘Pater and the Painterly: Imaginary Portraits’, ELT, 56.3 (2013), pp. 344-354”, The Pater Newsletter, 64 (Fall 2013), 117-118. [ISSN 0264-8342]
“Francesco Marroni, Come leggere "Jane Eyre", Chieti, Solfanelli, 2013”, Rivista di letterature moderne e comparate, 67: 4 (2013), 396-400. [ISSN 0391-2108]
“Maria Luisa De Rinaldis, Corpi
umani e corpi divini. Il personaggio di Walter Pater [Human and
Divine Bodies. The Character in Walter
Pater] (Lecce-Brescia: Pensa Multimedia, 2010)”, The Pater
Newsletter, 64 (Fall 2013), 114. [ISSN: 0264-8342]
“Montini, Donatella. “Anna Laetitia Barbauld’s Ethics of Sentiment,” Romantic Women Poets: Genre and Gender, ed. L. M. Crisafulli and C. Pietropoli. Amsterdam-New York: Rodopi, 2007, pp. 1185–1194”, The Scriblerian and the Kit-Cats, 44: 2- 45: 1 (Spring and Autumn 2012). [ISSN 0190-731X]
“Il corpo, la fiamma, il desiderio. D.H.
Lawrence, Firenze e la sfida di Lady Chatterley”, Rivista di
letterature moderne e comparate, 64 (2011), 85-88. [ISSN 0391-2108]
“Max
Saunders, Self-Impression. Life-Writing, Autobiografiction,
and the Forms of Modern Literature, Oxford University Press, 2010. Chapter
I, ‘Im/personality: The Imaginary Portraits of
Walter Pater’”, The Pater Newsletter, 59/60
(Fall/Spring 2011), 86-89. [ISSN
0264-8342]
“Straub,
Julia. ‘Diaphanous Angels. Julia Margaret Cameron’s and Walter
Pater’s Go-Betweens’, Textus: English Studies in Italy,
2(2008)”, The Pater Newsletter, 57/58 (Spring/Fall 2010),
31-32. [ISSN 0264-8342]
“Stefano Evangelista, British Aestheticism and Ancient Greece. Hellenism, Reception, Gods in Exile, Palgrave Studies in Nineteenth-Century Writing and Culture, Basingstoke and New York, Palgrave Macmillan, 2009, pp. 203”, Rivista di letterature moderne e comparate, 63: 3 (2010), 333-337. [ISSN 0391-2108]
“Alex R. Falzon, Le nozze alchemiche di Salomé”, Rivista di letterature moderne e comparate, 62: 3 (2009), 349-351. [ISSN 0391-2108]
“Mariaconcetta Costantini, Venturing into Unknown Waters: Wilkie Collins and the Challenge of Modernity, Pescara, Edizioni Tracce, Collana Armorica, 2008, pp. 295”, Fogli di Anglistica, 3: 5-6, 2009, 224-227. [ISSN 1973-3178]
“Purgatorio e purgatori. Viaggi nella Storia, nell’immaginario, nella coscienza e nella conoscenza, a cura di Giulia Pissarello e Giuseppe Serpillo, Pisa, Edizioni ETS, 2005”, Rivista di letterature moderne e comparate, 61 (2008), 384-387. [ISSN 0391-2108]
“John Meade Falkner, Lo Stradivario perduto, a cura, e con traduzione a fronte, di Valentina Poggi, Venezia, Letteratura Universale Marsilio, 2006”, Traduttologia, 2 (2006), 180-182. [ISSN 2037-429]
“Adelina Sànchez Espinosa,
‘Los dioses en el exilio de Heinrich Heine come subtexto de los
Retratos Imaginarios de Walter Pater: Retrato del Artista decadente?,
Cuento en Red: Estudio sobre la ficciòn breve
(Fall 2004)”, The Pater Newsletter, 25 (2006),
60-61. [ISSN 0264-8342]
“Mary Patricia Kane, Spurious Ghosts: The Fantastic Tales of Vernon Lee”, The Pater Newsletter, 49-50 (2005), 26-29. [ISSN 0264-8342]
“Franco Marucci, Storia della
letteratura inglese - vol. III”, The Pater
Newsletter, 49-50 (2005), 30-35. [ISSN 0264-8342]
“Mariaconcetta Costantini, Behind the Mask: A Study of Ben Okri’s Fiction”, Itinerari, 3 (2004), 151-154. [ISSN 2036-9484]
“Nicoletta Pireddu, Antropologi
alla corte della bellezza. Decadenza ed economia simbolica nell’Europa
fin de siècle”, Trame di Letteratura Comparata, 7
(2003), 369-375. [ISSN
1720-5417]
“On Maria Luisa De Rinaldis’s Interpretation of Pater’s Essays on Shakespeare”, The Pater Newsletter, 45 (2002), 22-24. [ISSN 0264-8342]
“Maria Dolores Jaramillo, ‘Los cánones modernos de la Carta abierta”, The Pater Newsletter, 45 (2002), 49. [ISSN 0264-8342]
“Manuela Marchesini, ‘Lo stile come modo di conoscere: Gianfranco Contini fra Roberto Longhi e
Carlo Emilio Gadda”, The Pater Newsletter, 44 (2002), 49. [ISSN 0264-8342]
“Vittorio Roda, ‘Il fantasma della pluralità: Tigre reale di Giovanni Verga”, The Pater Newsletter, 44 (2002), 54. [ISSN 0264-8342]
voce (in dizionario o enciclopedia) – entries (in dictionaries or encyclopedias)
“Dante Gabriel Rossetti”, in Franco Marucci (ed.), Antologia della poesia inglese, vol. II, Roma, Gruppo Editoriale l’Espresso, 2004, pp. 1142-1143.
“Christina Georgina Rossetti”, in Franco Marucci (ed.), Antologia della poesia inglese, vol. II, Roma, Gruppo Editoriale l’Espresso, 2004, pp. 1162-1163.
“Oscar Wilde”, in Franco Marucci (ed.), Antologia della poesia inglese, vol. II, Roma, Gruppo Editoriale l’Espresso, 2004, pp. 1321-1322.
“Philip Larkin”, in Franco Marucci (ed.), Antologia della poesia inglese, vol. II, Roma, Gruppo Editoriale l’Espresso, 2004, pp. 1436-1437.
traduzioni in volume – translations in
books and anthologies
George Bernard Shaw, Preface: Mainly About Myself / Prefazione: Principalmente su me stesso, Traduzione e note di Elisa Bizzotto, in TEATRO di George Bernard Shaw, a cura di Francesco Marroni, Milano, Giunti-Bompiani, 2022, pp. 6-43. [ISBN 978-88-301-0661-1]
George Bernard Shaw, Three Plays for Puritans / Tre commedie per puritani Preface / Prefazione, Traduzione e note di Elisa Bizzotto, in TEATRO di George Bernard Shaw, a cura di Francesco Marroni, Milano, Giunti-Bompiani, 2022, pp. 1031-1089. [ISBN 978-88-301-0661-1]
A. H. Clough, “The Latest Decalogue”, “Decalogo moderno”, in Franco Marucci (ed.), Antologia della poesia inglese, vol. II, Roma, Gruppo Editoriale l’Espresso, 2004, pp. 1102-1103.
A. H. Clough, “Easter Day”, “Giorno di Pasqua”, in Franco Marucci (ed.), Antologia della poesia inglese, vol. II, Roma, Gruppo Editoriale l’Espresso, 2004, pp. 1104-1113.
A. H. Clough “Easter Day II”, “Giorno di Pasqua II”, in Franco Marucci (ed.), Antologia della poesia inglese, vol. II, Roma, Gruppo Editoriale l’Espresso, 2004, pp. 1114-1117.
Coventry Patmore, from The Angel in the House, da L’angelo del focolare, in Franco Marucci (ed.), Antologia della poesia inglese, vol. II, Roma, Gruppo Editoriale l’Espresso, 2004, pp. 1126-1133.
Coventry Patmore, “The Toys”, “Giocattoli”, in Franco Marucci (ed.), Antologia della poesia inglese, vol. II, Roma, Gruppo Editoriale l’Espresso, 2004, pp. 1134-1135.
Adelaide Anne Procter, “A Lost Chord”, “L’accordo perduto”, in Franco Marucci (ed.), Antologia della poesia inglese, vol. II, Roma, Gruppo Editoriale l’Espresso, 2004, pp. 1138-1139.
Adelaide Anne Procter, “Envy”, “Invidia”, in Franco Marucci (ed.), Antologia della poesia inglese, vol. II, Roma, Gruppo Editoriale l’Espresso, 2004, pp. 1140-1141.
Matthew Arnold, “Dover Beach”, “La spiaggia di Dover”, in Franco Marucci (ed.), Antologia della poesia inglese, vol. II, Roma, Gruppo Editoriale l’Espresso, 2004, pp. 1121-1123.
traduzioni in rivista - translations in magazines
“Mirko Menna, I Rossetti e l’Italia/The Rossettis and Italy”, translated by Elisa Bizzotto, Ravenna, 3 (Spring 2010), http://www.oscholars.com/Ravenna/Ravenna3/toc.htm [ISSN 2045-5127]
Franco Marucci, “Beauty, Modernity”, translated by
Elisa Bizzotto, The Pater Newsletter, 43 (Fall 2001), 8-11.
[ISSN 0264-8342]